Wat heeft de KNNV afdeling Nijmegen en Omstreken je te bieden?

De KNNV
De Koninklijke Nederlandse Natuurvereniging (KNNV) is een vereniging van mensen die meer willen weten van en actief willen zijn in de natuur. De drie doelen van de KNNV zijn natuurbeleving, natuurstudie en natuurbescherming. De belangrijkste activiteiten vinden plaats in de plaatselijke en regionale afdelingen.

Activiteiten, kennis en gezelligheid
Belangstelling voor de natuur en kennis van de natuur gaan samen. In de KNNV is veel kennis aanwezig over de natuur. Of het nu bijvoorbeeld insecten, vogels, bomen, paddenstoelen, wilde planten, waterleven of geologie betreft in onze vereniging zijn altijd wel een of meerdere deskundigen aanwezig. Excursies, cursussen en dergelijke worden altijd geleid door mensen die veel van een onderwerp weten. Ook worden regelmatig lezingen en door de werkgroepen werkavonden georganiseerd waardoor je je kennis van de natuur kunt verbreden. Daarnaast worden regelmatig in uiteenlopende gebieden inventarisaties uitgevoerd. Naast kennis heeft de KNNV natuurbeleving hoog in het vaandel staan en verschaffen de gezamenlijke activiteiten plezier en gezelligheid.
Via de vereniging kunnen ook boeken van de KNNV Uitgeverij met korting worden aangeschaft.

Als lid van de afdeling Nijmegen en Omstreken ben je automatisch lid van de landelijke vereniging met ruim 8000 leden. Onze afdeling telt op dit moment ca. 280 leden. De landelijke vereniging bestaat uit ruim 50 afdelingen verspreid over het gehele land. De leden ontvangen het verenigingsblad Natura met onder andere informatieve artikelen over natuur en natuurbescherming. De convo is het mededelingenblad van de KNNV afdeling Nijmegen en Omstreken en verschijnt viermaal per jaar. Het blad bevat onder meer alle activiteiten van de afdeling. De convo is ook digitaal beschikbaar. Digitaal krijg je voorts op verzoek elke week de natuuragenda toegezonden. Alle activiteiten worden ook steeds vermeld op onze website.

Activiteiten
Samen genieten van de natuur staat voorop bij de leden van de KNNV. Je kunt dat op vele manieren doen: wandelen, excursie, studies, lezingen bijwonen, waarnemen en beleven, cursussen volgen en fotograferen. Het voordeel is dat er altijd mensen bij zijn die erg veel kennis hebben en dat ook graag met je willen delen. Kom gerust eens kijken en meedoen met één van de vele activiteiten in de natuur.

Cursussen
Jaarlijks is er een cursus  vogels kijken.

Excursies
Er worden meerdere keren per week excursies naar natuurgebieden gegeven die in het werkgebied liggen. Het is een goede mogelijkheid om meer te weten te komen van de natuur dicht bij huis. En wij stellen het zeer op prijs als je zelf ook eens een excursie wilt geven. Verslaggeving van excursies vind je onder Excursieverslagen en in Kennisbank.

Lezingen
Jaarlijks worden door de vereniging een aantal lezingen verzorgd over natuur en landschap.

Werkgroepen

Plantenwerkgroep.
De plantenwerkgroep organiseert werkavonden, excursies en inventarisaties. Publicatie: Flora van Nijmegen en Kleef 1800-2006

Insektenwerkgroep.
De insektenwerkgroep organiseert werkavonden, excursies en werkt aan de collecties insecten in het natuurhistorisch museum De Bastei.

Paddenstoelen, Lichenen, Wantsen
Groepjes van onze leden zijn actief  op het gebied van paddenstoelen, lichenen en wantsen.

Werkgebied
De KNNV afdeling Nijmegen en Omstreken heeft als werkgebied het Rijk van Nijmegen, Het land van Cuijk, Noord Limburg, De noordelijke Peel, De regio Kleef, Land van Maas en Waal,  De rivier De Waal tot Arnhem.

werkgebied van de afdeling Nijmegen van de KNNV