KNNV Nijmegen | Lezing over vogeltrek door Bart Heijne

Om te overleven bij kou en weinig voedsel kiezen sommige vogels uit Nederland ervoor om ’s winters naar zuidelijke streken te trekken. Andere vogels hebben geprofiteerd van een zomer met een overvloed aan voedsel in arctische gebieden. In de winter komen zij naar Nederland om de kou te ontvluchten. De beschikbaarheid van voedsel is een belangrijke drijfveer voor vogels om te trekken tussen broedgebieden en overwinteringsgebieden. Maar hoe oriënteren vogels zich? En dat trekken heeft grote consequenties. Uitputting en vele gevaren liggen op de loer.

Bart Heijne van Natuurvereniging KNNV afdeling Wageningen en omstreken zal ingaan op verschillende de oriëntatie en ecologische aspecten van de vogeltrek. Hij geeft voorbeelden van strategieën, zoals die van het roodborstje. En welke invloed heeft klimaatverandering op de vogeltrek?

Van kinds af aan werd Bart geboeid door vogels. Later leerde hij vogels herkennen aan hun geluiden, waardoor hij ging meedoen aan vogelinventarisaties. Maar vooral ecologische aspecten van de natuur interesseren hem. Dat geldt voor allerlei insecten, zoals vlinders en libellen, en ook paddenstoelen. Maar voor vogels heeft hij een passie. Daarnaast is natuurfotografie zijn hobby.

Datum & tijd
di 23 april 2024 van 20:00 tot 22:00
Vertrekplaats

Parochiehuis van de Antonius van Paduakerk, Van Slichtenhorststraat 81 te Nijmegen.

Gratis voor leden van KNNV, IVN en Groei & Bloei, anders € 5,=. Gratis parkeren voor de locatie.